Zaterdag Wegen En Meten ZWEM

Doe jij ook mee?

 

Zaterdag Wegen En Meten. ZWEM.

 

 

Inschrijven als deelnemer

Meten is weten

Elke zaterdag delen de deelnemers aan de ZWEM. (de ZWEMmers) hun gegevens met de groep. 

We delen dan wekelijks waardes zoals:

  • Gewicht
  • Buikomvang
  • Nuchtere glucose

Daarnaast delen we de waarde van de HbA1c als deze weer door de huisarts of de specialist is bepaald.

Een van de deelnemers aan ZWEM is Joep Meulendijks

Joep's verhaal

Elke zaterdag deelt Joep zijn gegevens met de groep. De gegevens worden dan verwerkt en Joep krijgt dan zijn ZWEMkaart terug. De resultaten zijn dus zichtbaar voor anderen. De resultaten van Joep zijn erg goed en werken daarom ook motiverend voor de andere deelnemers.

Echter niet iedereen heeft zulke resultaten. Voor sommigen is het veel zwaarder maar ook daar houden we rekening mee. Iedereen wordt gerespecteerd en gesteund.

Joep Meulendijks Diabetes 2 Doorbreken met Je Leefstijl Als Medicijn

 

De ZWEMkaart

De gegevens worden doorgegeven en geregistreerd. Daarna ontvang de deelnemer zijn ZWEMkaart.

ZWEM kaartje van Joep Meulendijks van 25 juli 2020

 

Een korte uitleg over de ZWEMkaart

Wat algemene gegevens waaronder dus je leeftijd. Wanneer je lid geworden bent van de groep en wanneer je hebt besloten om mee te doen met de ZWEM.

Meedoen is niet verplicht en sommige mensen doen snel mee anderen pas na wat langere tijd, enkele delen hun gegevens via een privébericht met mij en uiteraard zijn er ook veel deelnemers die dit liever niet delen of die voor een bepaalde tijd meedoen.

Nogmaals in onze groep is helemaal niets verplicht.

In het geval van Joep zien we dus dat hij al vrij snel mee ging doen met de ZWEM. 

We zien dus het gewicht bij start en bij de laatste meting. Met lengte en gewicht berekenen we dus de BMI.

Ook zien we de afname van buikomvang vaak een belangrijke indicator bij diabetes type 2. De buikomvang gedeeld door je lengte geeft de waarde WtHR.

Wat is Waist to Height Ratio ofwel de taille lengte verhouding

De WtHR is een zeer goede manier om vast te stellen of je verhoogd risico hebt. Deze berekening gaat als volgt: 

taille in cm gedeeld door lengte in cm = WtHR

Op de ZWEMkaart gebruiken we kleurcodes om aan te geven in welke risicogroep je valt:

Vrouwen:

 

Minder dan 0,49

goed, kleur groen

Tussen 0,49 en 0,53

Matig verhoogd risico, kleur geel

Boven de 0,53

Ernstig verhoogd risico, kleur rood.

 

Mannen:

 

Minder dan 0,53

goed, kleur groen

Tussen 0,53 en 0,57

Matig verhoogd risico, kleur geel

Boven de 0,57

Ernstig verhoogd risico, kleur rood.

 

De belangrijkste waarde voor mensen met diabetes is het HbA1c

Deze waarde wordt bepaald door je behandelaar. De deelnemers geven die dan door zodra deze waarde bekend is.

De afkorting staat voor Hemoglobine A1c. Dat is een eiwit dat rode bloedcellen zijn kleur geeft en waaraan suiker is gebonden.

Hoe hoger je gemiddelde suikerwaardes hoe meer suiker er aan het eiwit zit.

Men gaat uit van een waarde van 42 mmol/mol voor mensen die geen diabetes hebben. Die geven we dan weer in de kleur groen.  Bij deze waarde is je gemiddelde bloedglucose over de laatste 2-3 maanden 6 mmol/l

Een waarde van 53 mmol/mol is de norm van iemand met diabetes in de reguliere zorg. Daarom geven wij de waardes tussen 42 en 53 de kleur geel. De waardes hierboven kleuren we dan rood.

Bij een HbA1c van 53 mmol/mol is je gemiddelde bloedglucosewaarde over de laatste 2-3 maanden 7 mmol/l.

In het kaartje van Joep hierboven zien we dus een ontzettend hoge startwaarde van zijn HbA1c van 103 mmol/mol. Dat wil dan zeggen dat zijn gemiddelde bloedglucose waardes over de 18 mmol/l waren. Dit soort hoge waardes vormen een ernstig gezondheidsriscico.

De kracht van Je Leefstijl Als Medicijn

De resultaten die Joep heeft behaald zijn werkelijk fantastisch. In 5 maanden heeft hij zijn diabetes type 2 doorbroken. Hij  heeft weer gezonde bloedglucosewaardes en is weer helemaal medicatievrij.

Daarnaast is hij in deze korte tijd 15 kilo afgevallen en ook nog eens 20 centimeter buikomvang kwijt. Hij voelt zich weer fit en vol energie.

We zien een groep mensen zoals Joep maar ook ik (Wim Tilburgs) had zulke fantastische resultaten. 

Niet iedereen heeft deze geweldige resultaten. Maar we zien bij nagenoeg al onze deelnemers goede resultaten. Waarom het nu bij de ene veel beter werkt dan bij een ander maakt deel uit van wetenschappelijk onderzoek. Dat wordt ook in onze groep gedaan door TNO. Daarnaast wordt veel onderzoek gedaan op het gebied van Leefstijl Als Medicijn en leefstijlgeneeskunde door het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde LifeStyle4Health. Stichting Je Leefstijl Als Medicijn is partner van dit innovatiecentrum.

 

ZWEM instructies

Om er zeker van te zijn dat we geen appels met peren vergelijken zijn dit de vijf tips om de ZWEM optimaal uit te voeren:

  1. Weeg en meet jezelf first thing op zaterdagochtend
  2. Vermijd eten en drinken tussen vrijdagavond en ZWEM tijd
  3. Leeg je blaas vlak ervoor
  4. Als je kunt…leeg ook je darmen
  5. Weeg jezelf en meet je middelomtrek (recht over je navel zonder het meetlint strak in je vel te trekken)
 

We gaan dit bijhouden voor wie mee wil doen. Wil je het liever niet delen met de groep noteer het dan voor jezelf. Niemand is uiteraard verplicht om deze gegevens te delen met de groep. Maar een vast weegmoment is vaak toch wel belangrijk. 
Heb je HbA1c gegevens van voor je bij de groep kwam en huidige HbA1c gegevens geef ze aub even door. Wil je bijnaam gebruiken voor de lijst in plaats van je voornaam geef dat dan ook even door.
Denk er ook aan dat we je toestemming nodig hebben voor het vastleggen van de gegevens.

Klik op de knop hieronder om je in te schrijven als deelnemer.

Inschrijven als deelnemer

Persoonlijke online gesprek

Mocht je vragen hebben en wil je die 1 op 1 bespreken met mij (Wim Tilburgs) dan kan je elke zaterdag tussen 10:30 en 14:00 een afspraak maken.
 
Iedereen die lid is van de Facebookgroep is welkom om een gesprek te boeken. Het is dus niet verplicht om deelnemer te zijn van de ZWEM. Uiteraard is het voor mij wel makkelijker omdat ik je dan beter ken en meer gegevens heb om je te adviseren.
 
Als je een gesprek boekt krijg je een link naar een ZOOM meeting. Vind je dat ingewikkeld dan geef dat even door in de aanmelding dan kan ik je ook bellen op je mobiel. Echter het fijnst is het via zoom dan kunnen we elkaar ook zien en we kunnen ook een scherm delen om zo samen je resultaten te bespreken.
 
 

Afspraak maken voor een gesprek

Wees niet bang of verlegen om een afspraak te maken. Gewoon eens iemand die naar je luistert en zijn ervaringen met je deelt. Het verplicht je tot niets.

 

Hoe ervaart men het coachingsgesprek.

Na afloop van het gesprek stuur ik een mailtje naar de deelnemer om te vragen hoe ze het gesprek hebben ervaren en of er nog verbeterpunten zijn waardoor ook ik kan groeien als diabetescoach. 

Heel fijn gesprek en mijn zorgen weggenomen. Weer wat geleerd wat een mooi traject!
Wim luistert en geeft goede adviezen! Hij heeft hart voor mensen.
omdat het heel fijn is dat je op deze manier gehoord en geholpen wordt
Omdat het mij duidelijk maakte hoe ik verder moest en ook welk bloedonderzoek ik aan moest vragen.
Het voelde zo ontzettend goed om gehoord te worden door een gelijkgestemde! Ik wilde schrijven voel mij kilo's lichter, maar er is heel veel spanning afgegleden en mijn buik voelt letterlijk soepeler! Ik voel mij minder alleen staan in mijn leefstijl weg! Ik hoop jou, jullie ooit eens in het echt te ontmoeten! Enorm bedankt voor alle steun!
Ik vond het gesprek erg fijn, leuk om nu eens in het “echt” met Wim te spreken. Ik heb wederom weer veel geleerd van Wim, je bent echt onze steun en toeverlaat en onvermoeibaar gemotiveerd om iedereen te ondersteunen. Chapeau Wim. Wat ben ik toch blij om deel te mogen zijn van deze groep en het feit dat ik hierdoor een gezonde leefstijl heb ontwikkeld. Hartelijke dank Wim!

Ik ben Wim Tilburgs

Ik weet wat het is om bijna dood te gaan aan meerdere chronische aandoeningen. Ik ben nu al 5 jaar bezig om me in te zetten om hiermee anderen te helpen. Dit op basis van mijn persoonlijke ervaring, jarenlange studie en samenwerking met top wetenschappers op dit gebied.

Mensen te helpen om weer gezond vitaal te worden en hierdoor ook hun levensgeluk terug te geven dat is wat mij ook intens gelukkig maakt.

Wim Tilburgs Diabetes 2 Doorbreken met Je Leefstijl Als Medicijn